fredag 9 september 2011

Portföljutveckling hittills i år


Ja, så här ser min utveckling ut i år. Inte bra alls då jag ligger minus. Ljuset i mörkret är att jag där emot inte är sämre än OMX30. Alltid något! Nu är ju mitt mål att tjäna pengar och inte förlora pengar så jag är självklart inte nöjd med utvecklingen. Det som är skönt är dock att jag tänker leva på mina utdelningar och inte nalla på mitt kapital. Det är därför ganska oviktigt om mina aktier går upp eller ner. Ärligt talat så får det gärna rasa lite till för då kan jag fortsätta att köpa bra bolag till rimliga priser. V

Varför jag har gått bättre än index beror på att jag har rätt låg volatilitet i min portfölj. Valutorna står rätt still mot SEK sedan början av året så det har inte påverkat nämnbart.

Jag skulle tippa på att jag inte går lika bra i en haussemarknad då jag inte har särskilt många cykliska bolag. Jag skulle säga att de flesta av mina bolag är rätt defensiva.

Hur har det gått för er i år? Bättre eller sämre än index? Är Ni nöjda eller missnöjda?

ägamintid

5 kommentarer:

  1. Bra jobbat och bra tänkt! Jag tror ett fundamentalt fel som många gör är att de säljer när det börjar gå ner. Visst det är en bra strategi OM man lyckas tajma lägsta nivån och samtidigt köpa in sig till ett lägre GAV - då är det bra! Annars tror jag många står utanför börsen något år eller en längre tid när det faller och sedan köper in sig när det har gått upp x tiotal procent. Klart, alla har det kanske inte som intresse men då skulle jag nog säga att man skall överlåta affärerna till någon som har det.

    Jag ligger runt sju procent minus i år. Själv är jag riktigt nöjd med tanke på hur börsen har gått, min ringa insats och de innehav som fyller portföljen. Jag har satsat på utdelare så jag delar din uppfattning - jag köper om det rasar mera!

    Sedan kan jag förstå investerare som vill ha utdelning varje månad, eller i vart fall mer frekvent under året. Det ger ett bättre cash flow samtidigt som du kan återinvestera höstens utdelningar till vårens osv. (om man nu har den strategin och vinner på det). För egen del så bryr jag mig mindre om när utdelningarna landar, det viktigaste är att det är bra företag som utdelar och att den är sund i det långa loppet. Men helt klart, fick jag välja så skulle jag välja varje månad.

    En fråga, nallar du lite av utdelningarna nu eller återinvesterar du allt för att senare kunna skörda? Jag har räknat lite på det och den absolut viktigaste tiden då man skall återinvestera är de fyra, fem första åren. Då gör det mest! Jag återinvesterar allt. Alla medel som förs över till portföljen stannar där förutom skatt osv. då jag använder en ordinär aktiedepå.

    Cheers!
    Gustave

    SvaraRadera
  2. Hej Gustave!

    Vi har ganska liknande strategi märker jag och ungefär samma utveckling i år. Allt som jag sätter in på depån stannar i depån. Alla utdelningar som jag erhåller stannar i depån. Det är viktigt att låta pengarna jobba åt dig så att jag slipper att jobba för pengarna. Sen köper jag lite olika perioder. Jag samlar på mig lite utdelningar varje månad och köper när jag tycker att jag har en ansenlig summa. För mig blir det runt 20 tusen i dagsläget. Nästkommande år siktar jag på att köpa för kanske 30 tusen per månad. Jag håller med dig om att det är viktigast i början. Det beror ju på att du hinner förränta de pengarna längst och de är därför viktigast!

    Tack för en trevlig och givande kommentar och lycka till!

    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Okej. Okej. Det låter bra, återinvestera så mycket som möjligt! Det enda som jag kan känna emellanåt är att risken finns, om man regelbundet köper, att man köper på för hög nivå - hur förhåller du dig till det?

    Själv har jag lite av en känsla för hur mycket jag är beredd att betala så vid en viss gräns sparar jag det för att investera när kursen sjunker igen. Å andra sidan, investerar man i utdelningsaktier så är väl egentligen den enda siffran man bör hålla koll på direktavkastningen.

    Jag investerar själv femsiffrigt varje månad och lite smått intressant är att det man lägger på aktier, i förhållande till andra materiella saker som märkesklockor och kvalitetskostymer, inte upplevs som så mycket...Jag menar en Rolex klocka är ett riktigt fint armbandsur men för det priset kan man köpa "lite aktier".

    /G

    SvaraRadera
  4. Hej G!

    Att köpa på för hög nivå är inte bra, självklart. Jag har nivåer på aktier där jag anser att de är köpvärda. Som du säger så kan det tex vara en kurs eller en nivå på direktavkastningen. Min bevakningslista är rätt stor och det finns alltid aktier som är svaga och då passar jag på och köper dessa. Det är också en avvägning mellan att vara likvid och äga aktierna då man måste ligga investerad för att få utdelning och hela min strategi bygger på att erhålla utdelning.

    Håller med dig om det sista stycket. Mycket intressant skrivet! När man köper aktier för 10 000 kr en månad känns detta inte så mycket men om man smäller 20 tusen på en klocka eller några tusen på en kostym så känns det väldigt mycket.

    Det fina är ju att köper du aktier så behöver du inte skriva av dessa utan kanske skriva upp dom istället.

    Köper du en kostym, bil etc så måste det skrivas av årligen i takt med värdeminskningen.

    En aktie är en investering medan mycket annat är konsumtion. Undantaget är ju en bra klocka eller konst som mycket väl kan hålla sitt värde eller tom öka i värde.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  5. Jag har kört mycket på defensiven sedan i somras två stora innehav har räddat min portfölj
    Betsson och ett onoterat innehav i Jamii Bora (www.jamiibora.se)

    Själv hoppas jag stort på rapport Betsson 28/10 och sedan blir det mer offensivt i aktier igen från november.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...