tisdag 20 september 2011

Några bolag jag kikade på idag


Idag fick jag några minuter över på jobbet och började leta lite bolag. Jag använde mig av google stockscreener och sökte lite och sedan tittade jag på några andra bolag som jag tycker är intressanta.

Eads - äger bl.a. Airbus som tillverkar flygplan. Branschen växer i tillväxtländer där trafiken ökar. Det finns två stora bolag som delar på marknaden (se Boeing nedan) vilket är bra. Inträdesbarriärerna är stora då investeringarna  är enorma.

Boeing - samma anledning som Eads. Bolaget har höjt utdelningen ordentligt. Ser 10-20 år framåt och jag tror att Boeing är fortsatt ledande tillsammans med Eads.

Chubb - Försäkringsbolag där jag fastnade för deras ökande utdelning och återköp av egna aktier. Ganska låg utdelning.

Staples - Vi har bolaget som leverantör på jobbet. Bolaget levererar pennor, papper, suddgummi och annat som är helt nödvändigt i varje företag. De har en stabil verksamhet och små investeringar vilket leder till bra återbäring för aktieägarna. Otroligt tråkig verksamhet MEN när sakerna inte finns på jobbet så saknar man dom...

Molson Coors Brewing - Ett bolag som säljer sprit och öl. Har inte läst in mig helt än men det verkar otroligt intressant då utdelningen har ökat snabbt och stora återköp av egna aktier är på gång. Jag tror det var dagens mest intressanta bolag tillsammans med flygtillverkarna.

Conagra Foods - mat kommer alltid behövas och utdelningen är god.

General Mills - mat kommer alltid behövas och utdelningen är god.

SCA - Skogen värderas tydligen till 5 gånger mer än marknadsvärdet för SCA. Intressant! Dock är ledningen så trög där så det händer väl aldrig något? Dela upp bolaget i flera delar. De driver ju bolaget för aktieägarnas skull, varför inte visa det?

Mycket spontana åsikter om några bolag som jag flyktigt tittade på.

Hoppas det gav er lite information för vidare forskning. Har ni någon erfarenhet från några av bolagen? Äger ni något av dom? Har ni åsikter om branscherna? Vad tror ni om flygbranschen? Alkoholbranschen?

Varsågoda och dela med er!

ägamintid

8 kommentarer:

  1. Ang SCA så planerar de tydligen att knoppa av delar av verksamheten och dela ut till aktieägarna: http://www.nyemissioner.se/planeradnotering/planerad_notering_810_sca_packaging_europe.html

    SvaraRadera
  2. Jag tycker Molson ser intressant ut ur en första anblick. Undra hur marginalerna är i den branschen. De verkar ju ha bl.a Corona som är största importerade ölen i USA och Kanada. Inte koll på vad partner brand innebär dock som Corona är. Kan det vara att de endast distribuerar ölen i USA och inte äger märket?

    //Jonas

    SvaraRadera
  3. tja köpte lite molsom nyligen...verkar som dom bara distribuerar ölen och får på så sätt intäkter men tror inte dom äger märken som heineken..men känns som en grymt stabilt aktie!

    SvaraRadera
  4. Antagandet om SCA och skogsvärde var en extrapolering av ett värde om en nyligen såld större fastighet. Jämföreslen haltar och det var inte i den avsikten det sas på kapitaldagen. Det spelar ingen roll hur man byter ledning etc man kan aldrig tillgodogöra dessa värden eftersom de inte finns.

    Personligen är jag mer än nöjd med den nuvarande riktningen.

    SvaraRadera
  5. GreedyBastard - länken och nyemmissionen du hänvisar till är gammal (uppdaterad senas 2010).

    SvaraRadera
  6. Tack för (ännu ett) intressant inlägg!

    Äger inget av bolagen förutom SCA indirekt. Tvekar på att något händer där men är ju stabilt och fint. Reste runt i Europa i somras och de flesta ställen har något från SCA (eller ibland Kimberley Clark).

    Boeing tycker jag spontant känns mest intressant, stort och etablerat som du säger.

    Alkoholtillverkare tjänar pengar i alla tider och ifall du inte redan äger eller har kikat på Diageo bör du göra det. Äger Captain Morgan, Smirnoff, Guiness, Red Stripe, Baileys mfl och levererar stabilt med utdelning.

    Mat är också en given framtidsinvestering som du tidigare nämnt. Där tycker jag norska Orkla är mycket spännande. Detta konglomerat har haft en spretig portfölj och straffats hårt. För en vecka sedan bestämde ledningen att det är dags att renodla. Soltillverkaren REC samt aluminiumkoncernen Sapa ska säljas och fokus ska satsas vidare på köpa bolag med kända varumärken. Man äger en del i Unilever samt Procordia Food, Abba Seafood, Göteborgs Kex, OLW mm. Utdelningen i år var 2.50NOK och kursen stod i ca 50NOK vilket gav en direktavkastning på fina 5%. På kapitalmarknadsdagen den 14 september la ledningen dessutom ett förslag om en extrautdelning på 5NOK/aktie, vilket fick kursen att rusa från 42 till 49 på några dagar. Idag stängde den på 45,6 vilket innebär att en extrautdelning skulle motsvara över 11% av aktiekursen! Ett bra läge att gå in helt klart.

    Det enda som oroar är den ökande andelen av EMV (egna märkesvaror) i matbutikerna. För att spara kostnader väljer troligen många t.ex. ICA:s egna köttbullar istället för Findus och sparar då några kronor. ICA frontar givetvis sina egna varor extra mycket iom att det är där marginalerna finns. Pressen på märkesvarorna blir då allt större vilket riskerar att sänka priserna/lönsamheten. Hur ser du på detta?

    Jag undrar även i vilken typ av depå du sparar i? KF, vanlig? Kommer du använda ISK när det lanseras?

    Dollarn har även studsat upp ordentligt mot kronan, väljer du att köpa europeiska bolag framför amerikanska i dagsläget eller tror du att utvecklingen kommer att fortsätta? T.ex. Sanofi som du skrev om förut finns ju att köpa både i dollar och euro?

    Många frågor, är nyfiken på att veta hur du resonerar. Tack på förhand,
    Eddie

    SvaraRadera
  7. Du levererar fortfarande en intressant blogg!

    Jag har själv funderat och mediterat över samma tanke som du varit inne på tidigare - framtidsbolag. Något som kommer att accelerera, tror jag, än mer är kommunikationsmöjligheter och kommunikationslösningar. Mycket av det vi stöter på i dagens vardag kommer att digitaliseras vilket kommer att öka intresset för tex. internetbutiker osv. Även råvaror kommer att bli attraktivare men på vem bekostnad, den som betalar eller den som tar fram. Det går att skriva hur mycket som helst men jag avgränsar mig där.

    Angående nya bolag och kvalitetsbolag i sådana här kristider så tror jag att man i slutändan har mycket att vinna av att leta på den svenska storbolagsmarknaden. Jag har funderat på att investera i amerikanska bolag men alltid hängt upp mig på "valutamek" och att de verkar på en marknad som jag inte är helt bekant med. Man skall ju inte göra det svårt för sig. Många av large cap listans bolag levererar riktigt bra avkastning, efter fredagens stängningskurs, och har framtiden framför sig.
    -Skanska. Ett byggbolag som jag tror ligger väldigt bra positionerat. Jag tror även att intresset för eko-lösningar kommer att öka och då är Skanska det mest stabila valet..
    -SCA. Det är påtal om stora förändringar och effektivisering av verksamheten. Jag tror bolaget har framtiden för sig och den ser väldigt attraktiv ut till dagens kurs.
    -ABB. Här behöver man egentligen inte säga så mycket. Elförsörjningen kommer att stiga konstant och ställa allt högre krav på infrastrukturen.

    Beträffande alkohol och tobaksbranschen så är det väldigt svårt att sia om politiska beslut som kan komma i framtiden. Jag har medvetet valt att inte investera något i varken alkohol eller tobak dels av den anledningen men också för att det bygger på att folk är beroende eller alkoholens negativa konsekvenser för samhället... Men visst, det är en lukrativ bransch. Philip Morris?

    Osv. Min strategi är som jag har signalerat tidigare att köpa på mig stabila bolag med bra 5< direktavkastning och det är inte svårt i tider som dessa, men det förutsätter att man har en placeringshorisont längre än en konjunkturcykel.

    Vänligen
    Gustave

    SvaraRadera
  8. GreedyBastard

    Jag har läst detta också men jag inte hur nära i tiden en avknoppning ligger? Det har ju oftast spekulerats om en delning av SCA. Jag tycker det är önskvärt

    Jonas

    Jag har inte läst in mig tillräckligt för att veta deras affärsmodell. Men de har goda marginaler och har ökat sitt resultat i många år nu. Utdelningen har också höjts och de planerar återköp av egna aktier. Allt detta tyder på att det finns en stor styrka i bolaget. Sen är jag glad i den här typen av bransch. Om du läser deras delårsrapport så framgår mycket information. Gå in på deras hemsida och läs under investor relations.

    Masken

    Ja, så kanske det är. De verkar dock som sagt mycket stabila. Kul att du äger aktien. Hur hittade du den?

    Kalle

    Ja, det stämmer som du säger. Dock skulle de kunna sälja av delar av skogen för att frigöra likvida medel. Jag gillar inte alls deras inriktning men jag ser en uppsida om de styckar upp verksamheten. Om det finns övervärden i en sådan styckning så tycker jag det är tjänstefel av styrelsen att inte göra detta.

    Eddie

    Jag har tittat på Diageo och finner det intressant! Jag håller även koll på Orkla men vill att aktien sjunker lite till. Är i grunden intresserad av konglomerat som Orkla.
    I dagsläget har jag en ”vanlig” depå. Jag ska räkna på om ISK är bättre när den lanseras. Jag är i grunden förbannad på dubbelbeskattningen och ISK gillar jag inte. Jag tycker de istället kunde sänka skatten till tex 10-15 % på kapital för att gynna sparandet! Jag gillar multinationella bolag som har försäljning i många valutor. Då får jag en spridning av intäkterna och blir inte beroende av en valuta. Sen spelar det egentligen ingen större roll i vilken valuta bolaget är noterat i. Exempelvis har HM största delen av försäljningen i Europa men är noterad i SEK. Det innebär att de har förlorat rätt mycket på valutan den senaste tiden. Så därför är man inte skyddad bara för att man köper bolag noterade i SEK. Avseende egna varumärken i affärerna är jag inte så orolig. De stora matföretagen i världen har starka varumärken som jag tror kommer fortsätta att vinna mark i fram för allt tillväxtländerna. I Europa tror jag dock att konkurensen från egna varumärken kan bli hårdare. Unilever och Nestle och Kraft är bolag jag analyserar. Dollarförstärkningen har inte missgynnat mig då jag äger mycket amerikanska bolag men nu är det lockande att köpa bolag i Sverige ett tag.

    Gustave

    Håller med dig om kommunikation. Rörande på vems bekostnad så är det för mig rätt givet. Konsumenten ska betala och det kan/kommer få effekter.
    Det finns många fina bolag i Sverige. Jag följer flera av dom. Håller med dig om både Skanska, SCA och ABB. Jag vill dock att de ska ha exponering mot tillväxtmarknader och en hel del svenska bolag ligger lite efter här. Avseende valutan ser jag lika stor risk i att ligga investerad i bara SEK som att äga USD eller EUR. Dock är det ju mest intressant att veta i vilken valuta bolagen får sina intäkter i och i vilken valuta de har sina kostnader i. Skatter och regleringar är en risk som jag iofs tycker att marknaden tar hänsyn till idag. Värderingarna är inte skyhöga för denna typ av bolag.
    Jag tycker din strategi är bra och liknar till mångt och mycket min. Det är inte heller svårt just nu. Det svåra tycker jag är att hitta bolag som kan växa sin utdelning och samtidigt redan idag har en hög utdelning. Då måste man titta även på utdelningsandelen, dvs utdelning i % av vinsten per aktie.

    Tack för era kommentarer och synpunkter! Tack för att ni gör bloggen levande!

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...