söndag 11 september 2011

Helgblandning

Precis nu avslutade jag helgens arbete som uppgår till ca 12 timmar. Då är jag uppe i ca 60 timmar denna vecka och då har jag ändå varit sjuk i torsdags och fredags... Det var nog en glädjekalkyl jag gjorde när jag skrev att jag jobbar i snitt 50 timmar i veckan?

Hur som helst, nu är helgen slut och imorgon kör ekorrhjulet igång igen. Det är bara att stoppa in bettskenan och köra.

Fredagens börs avslutades svagt och det är inte konstigt. Det finns så många rykten på marknaden nu som figurerar. Jag tror dessvärre att mycket är sant. Jag tror att Grekland kommer att kasta in handduken vilket kommer att leda till att många banker får ta rejäla förluster och möjligen falla.

Sen lär fokus flyttas till andra länder som antagligen är Portugal, Italien och Spanien. Så tyvärr är eländet inte slut än på ett tag. Först när skiten är ur systemet tror jag på en långsiktigt vändning på börsen, och det kan dröja. Skiten måste ut via konkurser eller lösningar. Då menar jag riktiga lösningar och inte kosmetika och nödlån.

Jag tror att vi har många år framför oss med låg tillväxt och amortering av statsfinansiella och privata skulder vilket inte kommer att gynna börsen.

Det är ett bra läge för den långsiktiga med andra ord. Jag tror att börsen kan gå ner en bit till och kanske tom stanna där nere ett tag vilket öppnar upp för att köpa ordentligt på låga nivåer när världens ekonomi är i spillror, eller ska jag säga västvärldens?

Bolag och börsen är alltid köpvärd vid en viss nivå. Många av de bolag jag följer har nu en historiskt hög direktavkastning men den kan bli ännu högre och det är frestande.

Några länkar till mina favoritsidor:

http://www.dividendmantra.com/
http://www.dividendgrowthinvestor.com/
http://dividendmonk.com/


ägamintid

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...