fredag 16 september 2011

Framtidens investeringar?


När jag letar aktier att investera i så vill jag gärna ha bolag med exponering mot tillväxtmarknader. Marknaderna behöver inte växa extremt men min huvudtes avseende framtiden är att ekonomier som är mindre utvecklade kommer att ha en bättre utveckling än vad "västvärlden" kommer att ha. Det jag syftar på är att jag tror att de kommer att öka sin medelklass och öka sin konsumtion i t.ex. USD/capita. Jag tror och hoppas det kommer att närma sig "oss" i välfärd. Kan de nå en bit på vägen så kommer utvecklngen vara enorm kommande decennier. På denna resan vill  jag vara med.

Trots att det finns utmaningar i länders om Kina, Ryssland, Indien, Brasilien, Mexico, Indonesien m.fl. så är det folkrika länder och deras medelklass kommer att bli enorm kommande decennier.

Den allt större medelklassen kommer, enligt min hypotes, att konsumera och leva mer likt oss i "västvärlden" vilket kommer öka efterfrågan på:

Restaurangbesök, både snabbmat och dyrare restauranger
Ökad konsumtion av mat samt ökad konsumtion av kända matvarumärken
Ökad konsumtion av kläder i stort samt märkeskläder
Hotellövernattningar både privata och affärsresenärer
Bilar och cyklar
Flygtrafik, tågtrafik, båttrafik (främst tåg enligt min tro)
Läkemedel, allt från dagliga receptfria till dyrare och mer sofistikerade
Utrustning till sjukhus
Lyxvaror som extremt dyra kläder, skor, bilar, väskor, klockor, smycken mm.
Teknik som datorer, smartphones och nya teknikprylar som inte ens finns idag
Mer energi kommer att förbrukas

Listan kan göras hur lång som helst men här tycker jag några av de viktiga områdena finns.

Det är därför intressant att hitta bolag som kan vara med i denna välståndsökning?

Hur ser Ni på framtidens investeringar?
Håller ni med mig?
Håller ni inte med mig?
Har ni förslag på bolag som uppfyller mina kriterier?
Hur tänker Ni när ni investerar?
Tänker ni många år framåt?
Hur ser ni på dom stora trenderna?

Vore kul att höra era åsikter!

Ha en skön helg!

ägamintid

9 kommentarer:

  1. Hej, superbra blogg fortsätt med det! =)
    Har du kikat på France telecom? ca 12% i direktavkastning...

    SvaraRadera
  2. Anonym

    Tack för din kommentar!

    Jag håller mig uppdaterad på ett antal teleoperatörer som också är en sektor som jag tror på långsiktigt. France Telecom är en av de jag håller koll på.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Vill du köra oetiskt så kör på Philip Morris International! Tror inte du kommer ångra dig. De har märkestrogna och beroende kunder. Fin utdelningstillväxt under de två år jag haft dem(11 och 20%).
    Trevlig blogg du har. Kommer följa dig på vägen.
    /Henrik

    SvaraRadera
  4. Att analysera vad som kommer behövas i framtiden tror jag är nödvändigt för att på sikt lyckas med sina investeringar. Det svåra är att förutse det nya som kommer. Man får kanske inrikta sig på det som man vet kommer behövas, dvs. kläder, energi och mat?

    SvaraRadera
  5. Anonym

    Philip Morris är intressant! Samtliga tobaksföretag inkl. Swedish Match är intressanta.

    Mårtens investeringsblogg

    Jag håller med dig. Det vi vet är lite av det jag skriver ovan. Som du säger så vore det intressant att komma fram till vad som kommer att behövas i framtiden och som inte finns idag! Där finns det en enorm potential! Men vad är det?

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är trevligt med västerländska företag som har en del försäljning i tillväxtmarknader.
    * Jag tror att västerländska varumärken kommer att efterfrågas allt mer i takt med stigande välstånd. Då kan bolag som Coca-Cola, Philip Morris, Procter eller Unilever passa.
    * Läkemedelsanvändningen kan nog öka rejält i dessa regioner de närmaste decennierna. Även utgångna patent kan sälja rätt bra eftersom dessa länder länge haft problem med piratkopior. Jag gillar J&J och Novartis, kanske lite finare kvalite men till högre värdering än kollegor.
    * Ni nämner energianvändningen och även där tror jag på en kraftig efterfrågeökning. Många kommer få tillgång till el och köpa sin första bil. Jag tycker att stabila oljebolag är fint att ha i portföljen då det även ger en viss försäkring mot stigande oljepriser (som drabbar många andra sektorer).

    Jag skulle dock akta mig för tillväxtmarknadsfonder. Höga avgifter. Kopplingen mellan ett lands BNP-tillväxt och dess aktieavkastning är negativ historiskt.

    SvaraRadera
  7. I agree with defensive.

    Companies like Coca-Cola, Philip Morris and Procter & Gamble play into emerging markets and the rising middle class which will drive consumption of "western" goods.

    Health care companies like Johnson & Johnson are also great, because as our global population expands there are more people that need these products.

    Energy, of course, is also important. As more and more people drive cars, have access to electricity and other basic goods they will have increased thirst for oil and energy. As oil is a decreasing resource, supply and demand will always dictate its price. As the supply dwindles and demand continues to rise...well you get the picture!

    Take care.

    SvaraRadera
  8. Defensiven

    Jag tycker det är fina bolag du nämner. Fonder är inget jag köper då jag tycker det bara är skit. Det svåra är dock att få dessa fina bolag till bra pris. Jag hoppas på en svag börs framöver.

    Thanks for your comment dividend Mantra! I think we know the big picture and the future looks bright and even brighter when the stockmarket is down!

    Tack för era kommentarer!
    ägamintid

    SvaraRadera
  9. Vill man vara med att påverka utvecklingen och samtidigt följa vad som händer och dessutom få en social och ekonomisk avkastning som sedan går att realisera då man behöver kapital så går det att investera i Jamii Bora antingen i andelar eller aktier (minst 3000 kr resp 100000 kr)

    www.jamiibora.se

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...