lördag 3 september 2011

Budget för september är klubbad



Ja, då har jag satt budgeten för september enligt ovan. Den är satt sedan länge men jag väljer att publicera den idag. Den ser betydligt bättre ut än för augusti då jag får ut en bättre lön i september. Kostnaderna är samma och jag tror att vi kan kapa dom lite till i september, fram för allt när det gäller matkostnaderna som jag inte tror kommer uppgå till 3500 kr.

Jag tror att det är möjligt att spara runt 36000 kr i september fördelat på amortering och aktiesparande. Om jag hamnar på denna nivå så blir sparandet ca 57 % av min nettolön vilket är bättre än mitt mål på 50 %.

Jag klarade ju inte riktigt målet för augusti så det vore fint att klara det för september! 

Budgeten är en form av likviditetsbudget och i posten "övrigt" ingår amortering på 16 000 kr vilket förklarar varför detta är den största posten i min likviditetsbudget.

Nedan visas utfall och budget för augusti om någon har lust att jämföra.



Simma lugnt!

ägamintid





10 kommentarer:

  1. Ambitiöst! Mycket intressant. Jag skulle gissa att i majoriteten av svenska, och även utländska hushåll för den delen också, så tenderar kostnaderna att öka i takt med att inkomsterna ökar. Det vill säga, du spenderar det som du kan spendera! Det jag brukar göra vilket jag tycker funkar jättebra är att innan jag betalar räkningarna och allt så gör jag ett överslag på kostnaderna och sätter av x belopp till sparande för att på så vis undkomma det feltänk som jag nämnde nyss, att man spenderar det man har. Jag menar, har man 100 kronor på kort-kontot så har man inte mer än de 100 kronorna (förutsatt att man inte köper på kredit).

    Jag måste nog säga att jag avundas folk som verkligen sätter sig ner och gör en budget med poster. Även om jag har örnkoll på ekonomin så budgeterar jag inte, kanske skulle man försöka igen och optimera?!

    Vidare att du kan spara 57 procent av nettolönen är en bedrift i sig! Det är riktigt bra. Jag ligger runt 40 procent. Men då har jag räknat amorteringarna som kostnader (vilket i och för sig är fel). Hmm, undra vad det blir om jag räknar det som sparande...*räknar*...då blir det 50 procent av nettot. Sweet! Hur som. Det är förvisso viktigt hur mycket man sparar men något som är minst lika viktigt är frågan vad man gör med det man sparar. Extremfallen är att man tar ut pengarna och lägger i byrålådan alt. investerar i (hög-)utdelningsaktier.

    Fortsätt blogga! Cheers.

    SvaraRadera
  2. För att vara 30 år så är jag imponerad över din höga lön, nettolön på 63000 kr!!
    Kommer inte bli så svårt att nå ditt mål på 10 år :-)

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa din blogg. Den har inspirerat mig att göra en egen budget! Jag bävar för att räkna efter hur mycket pengar jag lägger på utemat varje månad...

    SvaraRadera
  4. Anonym

    Jag tycker du gör helt rätt i att sätta av en summa till sparande varje månad. Sen kan resten konsumeras med gott samvete när man vet att man har sparat en lämplig summa. Som du säger så gör man av med mer pengar ju mer man har på kontot.

    Jag tror att man har mycket att vinna på att göra en budget i tex excel och varje månad stämma av hur utfallet blir. Det är riktigt intressant att se sina kostnader och då ser man också vad man kan göra sig av med.

    Att du sparar 50% av din lön för anses vara mycket ambitiöst. Det kräver antingen mycket hög lön eller mycket låga kostnader eller både och! Amortering är en sorts sparande så klart och ska vara med i din kalkyl.

    Det är viktigt att ha en mål med sparandet. Att ha med sig pengarna i graven är inget jag är intresserad av. Jag vill leva ett fritt liv om 10 år!

    Tack för att du tittade förbi! Cheers!

    Anonym

    Jag är 30 år och tjänar bra. Men nettolönen avser mig och min sambo tillsammans så fullt så bra är det inte! :)

    Tack för era kommentarer
    ägamintid

    SvaraRadera
  5. Anonym

    Kul att jag har inspirerat dig. Du gör rätt i att lägga upp korten på bordet och se sanningen i vitögat. Jag har själv haft dåliga vanor som kostat mig 3-5 tusen per månad. Och det var bara skit! Nu mår jag mycket bättre när mina pengar kommer gå till något bra och inte bara till mitt fd lata levande!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Får man fråga vad det är för jobb som ger brutto 120 000 kronor i månaden åt någon som är 30 år? Är du hyrläkare? Aktiemäklare?

    Att tjäna 120 000 kr i månaden brutto (63 tkr netto) verkar lite väl högt när du är 30 år. Vad har du för yrkestitel?

    SvaraRadera
  7. Det är två personer.
    För 63500 netto på två personer så krävs en lön på ca 48' per person. 120' behövs inte. Det beror ju lite på vart man bor, är med i kyrkan etc...

    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/?awc

    SvaraRadera
  8. Anonym

    Precis som en annan "anonym" säger så avser inkomsten på 63 000 kr mig och min sambo tillsammans. Jag tjänar bra men tjänar inte fullt så bra som man kan tro.

    Anonym 2 - tack för att du hjälper mig att svara min läsare! :)

    Tack för att Ni tittade in i bloggen!

    ägamintid

    SvaraRadera
  9. 19' övrigt?..
    Känns som macheten kan komma fram utan att påverka levnadsstandarden nämnvärt?

    Må gott!
    /Vat

    SvaraRadera
  10. Vat

    I övrigt ingår amoreringar av lån med över 15 tusen samt CSN lån med några tusen. :)

    Mvh
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...