tisdag 9 augusti 2011

Timing och strategier

Köp på botten och sälj på toppen vore ju optimalt MEN det är omöjligt. I alla fall enligt mitt sätt att se på det. Att hitta botten när jag ska köpa och sälja på topp är inget realistiskt mål för mig. Jag vill ha låga förvaltningskostnader och SKA köpa bolag som jag kan äga mycket länge. Egentligen vill jag aldrig behöva sälja.

Jag har rätt bra klart för mig vilken typ av bolag jag vill äga och när de är köpvärda. Jag tittar på bolagen fundamentalt och gör en lägesanalys och tittar framåt. Jag tittar även på historiken där jag tycker utdelningen är viktig. Bolaget ska ha en bra utdelnnigshistorik.

Jag försöker hitta tillfällen att köpa då direktavkastningen är historiskt hög. Detta brukar vara ett rätt bra sätt för att hitta ett intervall att köpa på. Jag vet att jag då köper aktien till ett lägre pris än vad den historiskt sätt har handlats till. Sen kan den gå lägre än så men jag hittar ett hyfsat intervall.

Vissa aktier handlar jag om direktavkastningen överstiger 4% och andra om den överstiger 6%. Det beror på vad det är för typ av bolag och vilken framtida avkastning jag kan förvänta mig. Jag har ingen given tidpunkt när jag köper men tar in bolagen för bevakning när de uppnår vissa kursnivåer.

Det jag eftersöker för att bli en bättre placerare är ett sätt att agera som gör att jag så mycket som möjligt slipper att tänka på egen hand.

En idé är att jag köper varje månad när lönen kommer. Det skulle innebär att jag aldrig har några likvider utan investerar dom så fort jag erhåller dom. Fördelen med detta sätt är att jag slipper bestämma när jag ska handla. Jag handlar alltid vid ungefär samma tidpunkt och jag köper den aktie som jag anser har mest värde för stunden. Jag sprider också ut köpen varje månad vilket ger mig en god spridning i upp- och nedgångar.

Nackdelen är uppenbar. Jag har inga likvider i depån om börsen kraftigt går ner och jag kanske köper när kurserna för höga. Även om jag har mina kriterier så kanske jag köper till ett för högt pris.

Alternativet är att jag har en viss summa i likvider alltid och den får bara användas om index når en viss nivå. Det skulle vara någon form av "nödfond" som kan användas vid kraftiga ras för att suga upp resterna av slaktade aktier. Idén tilltalar mig. Kanske skulle denna "fond" motsvara 10-20% av mitt depåvärde?

Alternativ 3 är väl att köpa till och från när läge ges. En betydligt mer flummig strategi som kan leda till stor extern påverkan av börsklimat och nyheter mm.

Eftersom jag jagar utdelning så gäller det också att ligga med i marknaden för att inte förlora utdelningar. Det är ju dessa jag ska återinvestera för att få ytterligare utdelning framöver.

Det är svårt det här med aktiehandel.

Hur tänker Ni? Har Ni tips på hur man ska göra för att maximera avkastningen?

MVH

8 kommentarer:

  1. Tjena!
    Vilken grym blogg och vilken grym ide!! Det här skulle verkligen vara något jag skulle vilja blogg om. Jag är fem år yngre än dig och kanske skulle starta en blogg "att äga min tid om 15 år" ;) Haha..skämt och sido.

    Jag har själv funderat på vilken strategi man ska använda sig och de ha väl sina för- och nackdelar..alt. 1 bra i uppgång, alt 2. bra i nedgång. Det tredje alternativet känns, som du säger, väldigt flummigt. Jag ska satsa på alternativ två för egen del. Jag såg igår att du sparar 15 000 SEK per månad, så kanske sätta in 3 000 per månad i en "nödfond" som kommer att användas vid st♫8rre ras, exempelvis nu.

    Keep up the good work! Du har fångat mitt intresse!

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Hej igen!

    Vilken årlig kurstillväxt har du antagit på dina aktier?

    Har du förslag på några bra amerikanska bloggar du brukar läsa?

    Har du en majoritet av portföljen i svenska eller utländska aktier?

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
  3. Jag har precis skrivit ner första utkastet på min investeringsplan. Där jag bla reflekterar över just det du skriver om. Jag är 100% likvid nu och så här tänkte jag gå tillväga. (först tänker jag vänta ut den här stormen)

    Jag utgår att det finns något som heter positiv och negativ börs-trend. Just nu negativ och det mesta går ner. Under dessa perioder ska jag köpa varje månad i de bolag jag redan har och eventuellt lyfta in något bolag som är köpvärd.

    När börsen vänder och kurserna går uppåt så kommer jag endast handla varannan månad. Pengarna från de månader jag inte handlar läggs på hög tills börsen vänder ner igen eller om det kommer några "fynd-tillfällen"

    På så sätt hoppas jag kunna köpa fler aktier till lägre pris.

    Det förutsätter dock att man tror på att det finns positiv och negativ börs-trend som kan anser går att utläsas ur tekniska analyser. Ingen exakt vetenskap och man kommer inte pricka in trendbrotten exakt men sånär som på 1-2 månader tror jag.

    Så tänker jag :)

    SvaraRadera
  4. En idé som jag försöker jobba med kommer från Warren Buffetts mentor Graham. Ha hälften i aktier och hälften i räntebärande. När du nysparar lägger du hälften i vardera pott. När du har en avvikelse på mellan 5-10 procent mellan räntor och aktier justerar du genom att köpa mer aktier eller flytta från aktier till räntor. På så sätt kommer du alltid att köpa billigt. Nackdelen är att du säljer av förtidigt vid uppgångar men du säljer också av i tid vid nedgångar.

    Exempel:
    Du har 100 000 kr i aktier och 100 000 kr i räntor. Aktierna går ned till 80 000 kr. Du har forfarande 100 000 kr i räntor. Det innebär att du måste justera. Du flyttar således 10 000 kr från räntor till aktier (när aktierna är billiga). På så sätt har du 90 000 kr i aktier och 90 000 kr i räntor.

    Exempel 2:
    Du har 100 000 kr i aktier och 100 000 kr i räntor. Aktierna går upp till 120 000 kr. Du har forfarande 100 000 kr i räntor. Det innebär att du måste justera. Du flyttar således 10 000 kr från aktier till räntor (när aktierna är dyra). På så sätt har du 110 000 kr i aktier och 110 000 kr i räntor.

    Vill man inte ha 50/50 går det att ändra till 70/30 eller vad man vill men att man använder samma princip vid och justerar mellan aktier och räntor.

    SvaraRadera
  5. Andreas

    Tack för dina trevliga kommentarer! Strategi är svårt, jag ska fundera vidare på hur jag ska göra. Jag har inte antagit någon kurstillväxt i mina aktier men givetvis kommer jag att ha tillväxt. Eftersom min yield on cost ökar så kommer aktierna att öka. Annars skulle aktierna handlas med 10-15% direktavkastning om några år och det tror jag inte på. Jag äger främst utländska aktier i dagsläget, mest i från USA.

    Jag följer dividend growth investor och dividendmantra och dividend monk mfl.

    XO

    Att ha en strategi är en bra start för att nå avkastning är jag övertygad om! Intressant teori och angreppssätt du har. Man slipper ta egna beslut utan följer börsutvecklingensmönster. Teknisk analys pysslade jag med för några år sedan men förstod aldrig riktigt detta. Att köpa mer i nedgång och köpa varannan månad i uppgång låter vettigt då man får fler aktier i nedgång och köper mindre ju närmare toppen vi kommer. Det svåra är att många bolag kan vara billiga även i en uppåtgående marknad. Sen måste jag ligga relativt fullinvesterad för att min utdelningsstrategi ska fungera.

    Pension innan 50

    Jätteintressant sätt att agera på. Man slipper ta egna beslut utan en enkel beräkningsformel gör jobbet åt mig! Jag ska titta vidare på denna strategi också!

    Tack för att Ni tittade in på bloggen! Kul!

    SvaraRadera
  6. Jag är väldigt ny med utdelningstänket, men det är nått som har väckt ett stort intresse för mig. Jag har dock en fundering angående ditt påstående:
    "Jag försöker hitta tillfällen att köpa då direktavkastningen är historiskt hög"

    Antar att du håller koll på deras vinst och hur om de håller en konstant utdelningsandel av vinsten?

    Förövrigt, håller stabila utdelningsföretag en konstant utdelning (antal kr) även i perioder då deras vinster minskar?

    MvH
    Johannes

    SvaraRadera
  7. Hej ägamintid!
    Jag skulle nog inte köpa automatiskt varje månad; finns det alltid köpvärda bolag med de kriterier du eftersträvar? Jag försöker samla på mig lite likviditet och invänta rätt tidpunkt/-er att handla på. T.ex. den nuvarande berg-och-dalbane börsen. Nu uppenbarar sig ett ypperligt tillfälle att köpa på sig utvalda starka företag med god utdelningshistorik. Då är det bra att ha en krigskassa. Du behöver inte ligga med i marknaden för att inte förlora utdelningar. Köp hellre på rätt nivåer (höga yields!) så kommer du få fin performance, särskilt om du fokuserar på starka bolag och återinvesterar. Det är min filosofi.
    /Warren ;-)

    SvaraRadera
  8. Givande läsning! Jag tänker och resonerar precis likadant. Investerar med jämna mellanrum men saknar likvider vid ex. den senaste tidens ras. Så jag har kommit fram till de att en disciplinerad och framgångsrik investerare 1. Alltid har likvider som kan investeras när tillfälle uppstår. 2. Köper när ett bolag är undervärderat (=högre direktavkastning).

    Så med juli/augusti-raset som en bakgrundsbild så framgent kommer jag att hålla på dessa punkter och som "Warren" skrev innan, det viktigaste är att ha tålamod och gå in på rätt nivå - då kommer avkastningen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...