fredag 12 augusti 2011

Sabbade allt idag

Nej, inte allt men mycket.

Köpte en säljwarrant för att säkra upp portföljen. Det är emot alla mina principer men jag tänkte att det kunde vara bra att sajfa lite. Helt värdelöst tänkt och emot alla böcker jag läst och emot mitt förstånd. Troligen gjorde jag misstaget för att jag håller på att sluta att snusa och inte kan tänka klart. Hur som helst så köpte jag tydligen en knockoutwarrant som knockades om OMX30 nådde 950 och det gjorde ju index idag. Jag förlorade på denna skitaffär 10 papp och känner mig mycket besviken och nere och upprörd. Det känns hårt och som ett personligt misslyckande. Det kommer givetvis att slå mot min långsiktiga avkastning när jag gör sådana här misstag.

Från och med nu så får inga mer fel begås. Jag ska inte köpa warranter och jag ska läsa på innan jag gör något.

Är så jävla besviken på mig själv och så trött på mig själv.

Det här kommer att bli en tuff resa men som tur är så lär man sig av sina misstag.

Har inte vågat berätta för min sambo än och tänker nog inte berätta heller... :)

Hon läser inte bloggen så ofta så detta inlägg kommer nog inte att vara  någon fara. Bättre hon får läsa detta om 10 år och skratta åt saken.

Positivt i veckan är att vi har amorterat av 100 000 kr på lånet och soliditeten ökar stadigt.

Ändå slutar veckan i moll och jag har en enorm ångest.

MVH

7 kommentarer:

  1. Vet hure känns... Köpte silverbullx4 på nästan 42... Men d e väl bara å ligga kvar? Men vollan äter tydligen upp en massa, undrar vad man måste upp till för att gå break even?
    Hursomelst, d e ju bara pengar när allt kommer omkring. Andra får ett telefonsamtal från polisen att det hänt något med deras nära o kära, o i d läget skulle man betala all världens jävla pengar för att slippa...
    Mvh, Per R

    SvaraRadera
  2. Tråkigt men sådant som händer.

    Tror det är bäst att hålla sig borta från warranter och optioner om du inte besitter mkt stor kundskap. Fallgroparna blir tyvärr djupa om man tar för stora risker.

    Tre lärdommar som jag dragit och placerar efter många år på börsen och Börssnack.

    - Köp bolag med bra historik, aktier handlas iofs på framtida vinter men bolag som presterat bra bakåt tenderar att fortsätta göra det.
    Tex. HM, Getinge, Fenix, Axis, Beijer Electronics

    - Se upp för bolag som ser för "bra", billiga ut. Det är oftast något lurt som vi som småsparare inte har koll på. Marknaden har tyvärr sällan fel.

    - Köp inte förhoppningsbolag, bolag som inte visar vinst. Ledningarna är ofta allt för optimistiska om/när resultatet vänder till plus.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Har du funderat på att försöka hitta en möjlighet att fakturera din tid istället från ett AB? Räkna på vilken skillnad du får långsiktig tillväxt om du bara betalar bolagsskatt innan placeringen och soc+skatt efteråt när du är klar? Lyckas du spara och placera 400k oskattat i ditt AB årligen under 10 år och placerar till 15% årligt..

    SvaraRadera
  4. Dra lärdom av misstaget å blicka framåt. Misstag gör man i aktiehandel (och livet i övrigt) men det viktiga är att lära sig av dem. Mina värsta aktiemisstag har skett under stress, så det är viktigt att följa sin gameplan när det smäller till som sista veckorna. Har man även gjort ett "stresstest" så vet man också hur man måste agera i olika situationer har man mycket att vinna. Kan man även bemästra sin rädsla och girighet dyker fina möjligheter upp när marknaden goes bananas, LYCKA TILL!

    Jonas

    PS. Klart du når din dröm. Jag har det precis som du beskriver.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Det är ruskigt trist när sådant händer. Jag tycker att du verkar vara en riktigt kompetent och målmedveten person med sunda ideer. Stick to your ideas and this will be great!

    Tänk positivt! Alla gör misstag och nu har du har du gjort ditt ;)

    Trevlig helg
    //Andreas

    SvaraRadera
  6. Anonym

    Ja, det är bara pengar, som tur är...

    Johan k - Jag fattar inte varför jag håller på med warranterna. Jag tror jag är stressad i själen och gjorde ett förhastat misstag. Håller med dig i övrigt. Satsa på stabila bolag med god historik. Det är också här min kompetens finns så det är bara att utnyttja!

    Bart S

    Jag har planer på både det ena och det andra men just nu så finns inte ett eget AB i mina planer. Men jag förstår hur du tänker.

    Jonas

    Tack för de stöttande orden! Jag har min plan och kommer att hålla mig till den.

    Andreas

    Japp, mitt är gjort och nu blickar jag framåt!

    Tack för alla era tips, idéer och stödjande ord!

    Nu ser jag framåt!

    MVH

    SvaraRadera
  7. Surt. När jag började för ca 3 år sen så trodde jag att jag skulle kunna göra snabba pengar på wurrar, jag klarade mig på håret från att bli ut nockad med de 70 tusen jag hade sattsat, förlorade 15 och kommer aldrig röra dem igen, jag kunde plussa 5-6 tusen vissa dagar och blev helt besatt, så mitt råd likt de andras, håll dig ifrån dem.

    Jag har en liknande plan/dröm och har hållt i i drygt 3 år nu och närmar mig min första miljon.

    Lycka till!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...