måndag 8 augusti 2011

Ögongodis

När börsen rasar som mest så är det skönt att vila ögonen på framtidsprognosen. Ibland kommer jag på mig själv sitta och drömma mig fram några år. Det gäller att ha balans i livet. Leva för dagen men ha en framförhållning... Inte alltid så lätt, men möjligt.

I tabellen nedan är augusti inte riktigt spikat än men det kommer nog inte röra sig så mycket fram till sista augusti. Målet för 2011 bör kunna nås. De övriga målen är enormt svåra att nå, men möjliga. Med börsfall i den här takten så ökar min chans att nå mitt mål då jag får bättre ingångslägen, i flertalet aktier, än vad jag trodde var möjligt.

Börsfallet är välkommet även om det svider i aktiedepån. Mina utdelningar ökar stadigt och det är ju av dessa jag ska leva av. Allt går enligt plan med andra ord.

Jag tänkte redovisa nedanstående bild en gång varje månad tillsammans med ett par andra bilder, bl.a. min balansräkning för att ni ska få en överblick hur min utveckling är. Jag tycker det är roligt med statistik och blir mer taggad ju mer egna uppföljningar jag gör.

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Hej, kan du förklara lite mer om dina beräkningar på årliga utdelningar och hur dessa ska öka med åren.

    Tack!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag sätter av pengar varje månad och köper aktier med utdelning vilket gör att min utdelning på årsbasis ökar varje månad. Sen höjer många av mina bolag utdelningen varje år vilket ytterligare bidrar till att mina utdelningar ökar årligen och att min Yield on cost ökar. De utdelningar som jag erhåller från diverse bolag köper jag nya aktier för och får på så sätt ytterligare mer utdelningar. I diagrammet ovan kan du se hur mina utdelningar har ökat från årets början till augusti i år. Du ser också mitt mål för 2011 och 2012 samt mer långsiktiga mål.

    Är du med?

    MVH

    SvaraRadera
  3. Hej, tack för svaret...jo jag är med.

    Detta förutsätter ju att företagen går bra, utdelningarna ökar osv...eller hur?
    Så det hela bygger då på att ha samlat tillräckligt med kapital för att kunna leva på avkastningen, har jag förstått det rätt då?

    Det som kan få denna modell att falera är om företagen inte går lika bra och utdelningarna sjunker alternativt inte ökar. I ett sådant scenario så kan du då inte räkna med den fasta inkomsten om 10, 15, 20 år.

    Det jag vill komma till är att du bygger din modell på kapital med en viss avkastning. Kapitalet har du ju kontroll över då du vet din inkomst och kan styra dina utgifter. Men, avkastningen baserar du på prognoser vilket gör att modellen är ett antagande. Och, då modellen är ett antagande så kan man inte basera en försörjning på det.

    Det jag vill förstå är om du har kommit på något som jag inte har tänkt på eller om du bara förlitar dig på din placeringsskicklighet :)

    Sen så har jag en annan fundering och det är varför du väljer att amortera dina lån så aggresivt? Enligt dokumentet ovan så har du en avkastning på ca 4,5%...idag kan du ju binda bolån för lägre kostnader...Jag tänker på Alternativkostnad ...

    Vill absolut inte kritisera utan jag är bara intresserad av att förstå samt ge min bild...

    Tycker du har en intressant blog och jag är imponerad av den planering du har. Har själv samma ideer men har inte riktigt kommit lika långt som dig :)

    Mvh,
    AT

    SvaraRadera
  4. Hej AT! Mycket intressanta frågor. Jag försöker svara på dom så bra jag kan.

    Japp, du förstår rätt. Jag måste äga bolag som kan behålla utdelningen även i dåliga tider och förhoppningsvis även öka den varje år. Då måste jag köpa toppen av bolag i världen.

    Jag har gjort en prognos där jag antar hur mina utdelningsflöden kan komma att se ut. Den är satt högt så det är inte alls säkert att jag når fram. Men jag ska göra ett försök. För att min yield on cost ska öka de kommande 10 åren krävs att många av mina bolag höjer utdelnnigen. Speciellt när jag hela tiden sätter in nya pengar som sänker min yield on cost. En prognos är det bästa jag kan göra för jag har inte facit i hand. Sen kommer jag säkerligen att få revidera den på vägen några gånger, men sådant är spelet. Det blir/är en spännande resa oavsett.

    Om jag har placeringsskicklighet vet jag inte men jag köper gärna när många andra säljer och laggar hellre en parabolisk marknad än jagar den.

    Angående amorteringen av lånen så är detta en dålig affär precis som du säger. Men jag vill bli av med skelettet från min fastighetsaffär och vill inte se skiten längre. Jag är klar till nyår och sen kan jag fullt ut köpa aktier. Så lika bra att bli av med lånet och slippa se det.

    MVH

    SvaraRadera
  5. Hej! du åker absolut in i min samling av ekonomibloggar jag kommer att följa.
    Vill gärna få en presentation av vilka aktier du äger, för att få ett ännu bättre disskusionsunderlag.
    Lycka till!
    Mvh Christopher

    SvaraRadera
  6. Christopher tog orden ur min mun :) Super interssant blogg, men hur ser din portfölj ut?

    SvaraRadera
  7. Christopher och Anonym!

    Jag ska redovisa mina innehav förr eller senare på ett lämpligt sätt. Än så länge får ni hålla till godo med ganska detaljerade tabeller, siffror och diagram som jag kommer uppdatera månadsvis samt löpande.

    Håll till godo!

    Jag är glad att bloggen uppskattas och jag uppskattar att ni besöker den!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...