tisdag 9 augusti 2011

Matlåda 1200 kr

Jag trodde inte dagen skulle komma men nu är den här! Jag har med mig matlåda för första gången sedan jag började arbeta för 8 år sedan. Det har varit en lyx att äta ute även om det ibland blir enformigt. Man slipper som bekant att handla mat, laga maten och diska och hålla på med en massa lådor in och ut i väskan och in och ut ur frysen mm.

Jag gillar att laga mat så egentligen borde jag haft med mig mat tidigare också. En annan fördel är att jag kommer ut en stund på lunchen och får lite miljöombyte.

Ok, den tiden är nu förbi. Jag kommer från och med idag att endast äta 1 dag varje vecka ute och resten ska jag ha med mig.

Igår lagade jag till 10 portioner indisk gryta och min sambo gjorde kålpudding som nog räcker till 6-8 portioner. 16-18 portioner för runt 100 lappen snabbt beräknat! Tillagningen i sig är en bra tid att umgås och prata och ha det trevligt. Dessutom är egen matlåda både billigare, godare, nyttigare och roligare än att äta ute.

Matinköpet gjordes på Willys. Man får mycket för pengarna där märker jag. 325 kr och då fick jag två hela kassar med mat. Kött och köttfärs bl.a. i stora förpackningar. Annat är det på Konsum här i kvarteret... Dock är Konsum mycket trevlig att handla i så lite rökt skinka blev det där igår. På extrapris... :)

Kontentan av min nya vana att ta med egen lunch är att jag sparar 16 * 75 kr (jag äter en dag varje vecka ute) 1200 kr (14 400 kr om året!). Inte illa när det är godare, nyttigare och roligare!

Som ekonom så bortser jag nu från tiden som det tar i anspråk för mig att köpa och tillaga maten och ser min egen tid som "gratis". Som ekonom jobbar jag dock både med intäktssidan och kostnadssidan och här finns det enkla investeringspengar att hämta hem!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...