onsdag 31 augusti 2011

Månadsbokslut augusti

Så har jag kommit till första månadens bokslut. Jag lägger upp en mängd siffror och beräkningar, dels för att informera er och dels för att hålla koll på mig själv. Jag tänkte redovisa samma siffror varje månad framöver för att vara konsekvent. Hör gärna av er om det är något ni saknar eller om jag behöver förklara något för er!



Balansräkningen visar att förmögenheten ökade ordentligt denna månad vilket främst beror på att jag fick skatteåterbäring. Utan denna så minskade mina nettotillgångar vilket ni ser om ni studerar balansräkningen noggrannt. Detta beror på börsfallet som givetvis också påverkade mig.


Ovan ser ni utvecklingen för mina tillgångar, skulder och mitt egna kapital (nettotillgångarna).


Min förmögenhetsökning per månad från januari i år ses ovan.

Ovan visas mitt utfall för månaden med jämförelse mot den budget som jag satte upp innan månaden startade. Den största delen av mina kostnader är fasta vilket gör att det är ganska lätt att budgetera.
Mitt resultat är bättre än budget främst pga en något högre inkomst än beräknat och lite lägre kostnader än beräknat.

Som ni ser så sparade jag 41 % av nettolönen. Det är under 50 % som jag har som mål. Men en normal lön denna månad så hade jag dock klarat mitt mål. Att notera i tabellen ovan är att amortering av CSN lån uppgår till 2500 kr per månad och avsättning till ett resekonto görs med 5500 kr per månad. CSN lånet kan möjligen ses som ett sparande men jag väljer att se amortering och ränta som en kostnad. Resekostnaderna sätts av på ett konto och är därmed ingen kostnad då jag ännu inte spenderat dom. Dock kommer jag göra detta under året varför jag väljer att se det som en kostnad varje månad.

Matkostnaderna var höga denna månad och jag räknar med betydligt lägre nästa månad. I posten "övrigt" ingår bl.a. min amortering på lånen med 15 000 kr. Detta är mer av en likviditetsbudget än resultatbudget då denna amortering egentligen inte är en kostnad.

Är nöjd med månadens utfall och ser fram emot nästa.


I augusti kom det in 232 kr netto i utdelning. Inte särskilt mycket men jag har utdelning varje månad vilket känns härligt. Totalt har jag dragit in 8146 kr netto hittills i år. Just nu ligger min årstakt betydligt högre och som kan ses i diagrammet nedan så kommer jag öka ordentligt nästa år.

Trots ett par tabbar för  månaden så har min YC ökad något bättre än plan. Jag ligger nu på en årlig utdelning på drygt 18 000 kr före skatt vilket inte är så illa. Det kommer öka dramatiskt i början av nästa år då jag amorterat av lånet på fastigheten.

Jag lägger en bra månad bakom mig och ser fram emot september som ser mycket ljus och fin ut! Det känns lysande att ha järnkoll på läget! Jag äger min ekonomi just nu och har full kontroll och nästa mål är att äga min tid.

/
ägamintid

6 kommentarer:

  1. Ser kanon ut. Hoppas det faller ut bra nästa månad för dig också. Det är ju bra tider för oss utdelningsinvesterare just nu med börsfall. Det blir mycket aktier för pengarna. Det ser tråkigt ut i ett kort perspektiv men i det långa loppet så är det kanon(om inte alla pessimister har rätt o världsekonomin fallerar totalt såklart)

    Själv har jag faktiskt hållt igen med ny investeringar i aktier tills vidare och kommer att avstå det ett kort tag för att se hur marknaden uppför sig framöver. Jag har till och med investerat en del i silver och guld denna månaden även fast det är en bubbla som kan sprängas närsomhelst.

    Tanken är att det har två möjliga utfall. Antingen blir det en kortsiktig investering på 1-3år där det säljs när jag uppnått 50-100% vinst, faller det innan får det bli en långsiktig investering tills det är tillbaka uppåt igen. Oavsett så ska det mycket till för att jag faktiskt förlorar pengar på det, den enda möjligheten är att jag förlorar pengar genom att de växer mindre än eventuella aktier. guld o silver ger ju inga utdelningar, men det är å andra sidan bra att diversifiera sig så det känns inte bortkastat. Vad tror du?

    En fråga, du räknar med dig och din sambo som ett? Dvs de summor du jobbar med, de lån du räknar med samt den summan för ekonomisk frihet är baserat på er båda?

    Lycka till med kommande månaden.

    / Henrik

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Intressant blogg, det väcker några intressanta tankar. Du skriver i tidigare inlägg att en stor del av din depå består av amerikanska aktier. Det betyder att dina levnadskostnader och inkomst från utdelning är i olika valuta. Försöker du hedga valutarisker, eller försöker du få hävstång? De senaste 10 åren har USD/SEK kursen rört sig mycket, det kan den göra de kommande 10 åren också, vilket kan både hjälpa eller stjälpa dina planer.

    Mvh,
    Christian

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Kul att höra från dig igen. Grattis till en bra månad. Jag skrev tidigare att du motiverat mig till att starta en egen "Pensionsplan", jag har estimerat ett värde för varje månad under de kommande 12 åren. Efter utgången av den sista månaden "kommer" jag ha 5.7 MSEK. Jag hade när jag började 218 437, vilket var runt den 8:e augusti. Det förväntade beloppet den sista augusti låg på 221 781 SEK medan det faktiska utfallet hamnade på 280 770 SEK eller 17.1% bättre än planerat!

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
  4. Hej igen.

    Jag menade 26.6% bättre.

    //Andreas

    SvaraRadera
  5. Henrik

    Jag kan ingenting om guld och silver eller metaller. Dock är jag skeptisk till allt som är "på tapeten" och nu verkar det vara guld och silver. I siffrorna visas mitt hushålls intäkter och kostnader och det avser mig och min sambo. Även målet är således beräknat för oss båda.

    Christian

    Jag har utdelningar och investeringar i en mängd olika valutor och ser det som en fördel. Jag är varken bull eller bear till sek så jag ser väl det som en hedge. Dock är jag inte så orolig över valutorna då många av mina bolag är stora och säljer i hela världen och har personal i hela världen vilket borde innebära att intäkter och kostnader fördelas i olika valutor.

    Andreas

    Grymt fin utveckling. Jag måste fråga vad du handlar med för att få en sådan avkastning, särskilt då augusti var en svag månad på börsen! Lycka till med din pensionsplan. Jag blir stolt av att höra att jag inspirerat dig!

    Tack för era kommentarer! Ni är fantastiska!

    ägamintid

    SvaraRadera
  6. Haha, du ska vara stolt! Jag satte min plan i verket den 8 augusti och då stod börsen nästintill på botten och har stigit en del sedan dess. Den främsta orsaken till att jag lyckades bra i augusti var att jag kunde spara/investera betydligt mer pengar än jag räknat med, detta tack vare att lönen var betydligt bättre än väntat med semesterersättningar och jobbyte. Jobbytet gjorde att det kom lön från två ställen :)

    Keep up the good work! Din blogg är en riktig inspirationskälla!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...