lördag 13 augusti 2011

Kvitton på kylskåpet

Snart är halva månaden avklarad och bunten med kvitton på kylskåpet blir fler och fler. Samtliga matkostnader ska ju spåras så jag sparar alla kvitton för redovisningens skull.

När månaden är klar ska jag redovisa månadens utfall mot den budget som jag har gjort.

Jag följer upp samtliga mina kostnader mot budget. När det gäller mat följer jag även upp hur de olika matkostnaderna är fördelade mellan olika kategorier. Denna uppföljning kanske jag inte kommer att ha tid eller ork att göra varje månad men det är bra i början att se hur mina kostnader fördelar sig.

I uppstartsfasen av mitt projekt för ekonomisk frihet är det viktigt att veta vilka kostnader jag har. När jag vet detta kan jag förändra min kostnadsbas. Jag har inte tidigare vetat vad jag har för kostnader så detta är ett stort steg.

Redan nu ser jag att de fasta kostnaderna ligger mycket nära min budget och det är ju bra. De rörliga avviker mer och det är ju inget konstigt då de är just rörliga. Det är skönt att veta vilka kostnader jag har. Det blir inga överaskningar längre och jag vet vad de olika kostnaderna avser.

För första gången har jag läst min elräkning och insett vad jag betalar för! Jag insåg även att det var en dyr leverantör så jag ändrade. Jag läste igenom min sambos mobilabonnemang och insåg att det är billigare om vi ringer från hennes mobil, till andra mobiler, än att vi ringer från vår hemtelefon. Det sparar 100 kr per månad. Man lär sig mycket på att gå igenom sina kostnader och det är roligt.

Det blir inga jättepengar men kan man spara 500 kr bara på att veta vilka kostnader man har så kan man äta en god middag ute på krogen varje månad. Inte alls dumt!

Har ni en månadsbudget? Hur följer Ni upp er ekonomi?

9 kommentarer:

  1. Jag har ingen månadsbudget fast jag har gått igenom mina fasta utgifter och skurit ner det som jag egentligen inte behövde. Jag äter ute allt som oftast och har ingen ambition att ändra på det även om det såklart skulle innebära mera pengar sparade då jag gillar diverse restauranger alltför mycket. Trots detta lyckas jag spara ca 35-45% av lönen varje månad i aktier vilket är en rätt hög grad och jag tänker inte sänka min livskvalitet för att öka den procentsatsen.

    SvaraRadera
  2. Greedybastard! Du har rätt inställning. Man ska leva ett liv som man är bekväm med. Att sänka sin livskvalitet ska man nog passa sig för. Sen kan man dra ner på mycket utan att behöva göra det.

    MVH

    SvaraRadera
  3. Hey Ägamintid :-)

    Jag började med aktier för ca 13 år sedan, ock nu är läget fint hos mig.Men man måste hela tiden bruka tid på att läsa på, om dom aktierna man vill ha i sin portfölj.

    Jag vill ge dig 3 råd som jag altid har benyttad.

    1.Sälg ALTID innan rapport.

    2.Gör din egen analys av verksamheten, ock försök lika att dela av din information med andra, som är bra att analysera ock läsa segmentet du är i.

    3.Du skal känna din aktieprofil ! Âr du highrisk,medium eller lowrisk handlare.

    Hoppas du kommar gå bra med investeringerna i framtiden.

    Mvh

    Andreas

    VD ProInvestor Sverige

    SvaraRadera
  4. Andreas,
    Menar du att priset överreagerar före rapport då alla köper på sig? Är utdelningarna i samband med rapporten?

    Mvh
    Johannes

    SvaraRadera
  5. Hey Johannes,

    Ja ock nej :-/

    Men alt stiger jo på förväntning om en bra rapport ?
    Jag gör tit 2-10% på att handla på det sät.

    Andreas

    SvaraRadera
  6. Ja jag har en budget, eller ett excel i alla fall för det mesta av månadens utgifter, då kan jag hålla koll på vad som gått till vad och verkligen få allt svart på vitt. Det har gjort min ekonomi mycket bättre.
    Det mesta jag funderar på nu för tiden är om jag skall skita i att återinvestera mina likvider som jag plockat ut med 15% förlust i denna nedgång och betala av ett blancolån istället.. Vet inte hur jag skall räkna på det egentligen..

    SvaraRadera
  7. Säg upp hemtelefonen så sparar du ännu mer per månas. :)

    SvaraRadera
  8. Jag kör alla gemensamma transaktioner från ett och samma konto, sen går jag igenom det och klassar upp de olika transaktionerna i ett Excelark. Sen kör jag Qlikview mot det och på så sätt kan jag få ut all statistik jag skulle vilja ha.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...