onsdag 10 augusti 2011

4 investeringsböcker inköpta

Nu har de äntligen kommit, böckerna som jag beställde för några dagar sedan. Härligt godis att konsumera under hösten. Jag har tidigare läst en hel del böcker men jag tycker det är så roligt så jag kan inte få nog. Många av böckerna kan läsas flera gånger och vissa kapitel kan läsas om igen och igen. Böckerna är som en bibel för investerare och eller ett uppslagsverk. Något att gå tillbaka till ibland för att hitta tillbaka till grunderna.

Böckerna som köptes in är:

Value Investing - Bruce Greenwald
Beating the street - Peter Lynch
A random walk down Wall Street - Burton, Malkiel
The Snowball - Alice Schroeder

Vad har Ni för böcker att rekommendera? Vilken är den bästa investeringsboken som Ni har läst?

MVH

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Min bästa investeringsbok är "One Up on Wall Street" med Peter Lynch, den är riktigt bra tycker jag. Av de böckerna du köpte har jag läst The Snowball, jag tyckte den började väldigt intressant men blev sedan lite seg i mitten. Men det är alltid kul att läsa om Buffett!!

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har läst en del om Buffett och det är en av mina förbilder!

    Jag kanske ska slå till på "One up on Wall Street" när jag är klar med de jag nyss har köpt.

    Tack för att du delar med dig!

    MVH

    SvaraRadera
  3. Jag gillar böckerna du listade men en av de böckerna som påverkat mitt investerande mest är Black Swan. Om hur oförutsägbara saker är det som påverkar portföljen (och livet) mest.

    SvaraRadera
  4. Anonym, tack för tipset. Ska kolla på den boken också!

    MVH

    SvaraRadera
  5. Saknar "Common Stocks and Uncommon Profits"

    SvaraRadera
  6. Bart, vem har skrivit boken? Vad handlar den om?

    Mvh

    SvaraRadera
  7. Hej,

    Läs "The Single Best Investment: Creating Wealth with Dividend Growth" av Lowell Miller.

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0965175081

    Den beskriver utdelningsinvesteringar/dividend growth investing på ett bra och grundläggande sätt tycker jag.

    Sen kan du alltid läsa The Dividend Guy Blogs gratis e-bok: "Dividend Investing - How to build a never ending cash distributor"

    http://www.thedividendguyblog.com/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=2

    Där får du bra förståelse om dividend growth investing. Allt handlar ju inte om hög direktavkastning inom detta gebit, utan utdelningstillväxten är ju minst lika viktig!

    Ifall man läser in sig i blogginlägg från olika bloggare inom detta ämne, snappar man upp rätt mycket oxå!

    Sen följer man sin egen väg efter att ha vaskat ut sin strategi ur allt man läst.

    Jag ska följa din blogg som jag finner mycket intressant och själv försöka formulera mina mål och tankar mer precist som du gör!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...